Skip to content

Supportsidan för Metria FastighetSök

Gruppadministratör

Välkommen som kund och användare av Metria FastighetSök

Vissa funktioner kan endast användas av den som är upplagd som gruppadministratör för avtalet. Den här sidan är tänkt för dig som har den rollen.
Hur många gruppadministratörer som ska finnas på ert avtal bestämmer ni själva men minst en måste finnas och denne person är viktig för oss när det gäller att förmedla information till användare av tjänsten inom ert företag.

Nedan följer lite olika delar med information. Saknar du något? Hör i så fall av dig till support@metria.se så lägger vi till denna.

 

Inloggning

När mailadress och lösenord finns registrerat går det att logga in. Om en användare någon gång skulle glömma lösenordet ger ett klick på ”Glömt lösenord” (som finns på inloggningssidan) ett nytt.
Byte av lösenord kan ske under ”Byt lösenord” (under Verktyg) efter att inloggning har skett.

Sökning

I tjänsten har du tillgång till information, bland annat från Lantmäteriets fastighetsregister, dygnet runt genom ett antal fördefinierade transaktioner. Sökning kan ske via fastighetsbeteckning, adress, fastighetsnyckel eller organisationsnummer (Innehav). Det går också att söka fram fastighetsbeteckning med hjälp av koordinat eller ur kartstödet, mer om det nedan.

Välj vilken typ av information du vill ha innan du utför en sökning. De transaktioner du kan välja mellan finns inlagda i tjänsten till vänster om sökfälten, under Information. Byte sker genom att klicka på den lilla pilen och markera valet.
Allmän visas från början men här kan du, som gruppadministratör, ändra ordning samt markera en transaktion ni föredrar så att den alltid visas först. Detta gör du på Admin-sidan som du hittar under Verktyg, mer om det nedan.

Sökning med hjälp av Kartstödet och Koordinater

Kartstödet ger möjlighet att hitta rätt fastighet utan att känna till adress eller beteckning, du hittar det nedanför ”Logga ut”.
Det är fritt att använda kartan att titta på. För att leta dig fram till rätt område kan du använda panorera- eller zoomverktyget.Sök via koordinater genom att ange dessa i rutan ovanför kartan (du kan inte söka läge via beteckning).

När du hittat rätt läge markerar du detta genom ett klick på platsen med verktyget ”Markera läge”, koordinaterna skrivs då in i koordinatrutan. Klicka sedan på ”Köp beteckning” så markeras den aktuella fastighetens alla skiften i kartan samtidigt som beteckningen blir synlig i listan till höger om kartbilden. 

Hämtar du fler beteckningar, så att du får flera fastigheter i listan, kan du se läget för dessa i kartan genom att klicka på en rad i taget och aktuell fastighet markeras i blått medan fastighetens beteckning syns i sökrutorna för fastighetsinformationen.
Du kan nu söka fastighetsinformation som vanligt genom att ange typ av transaktion och klicka på Sök. När informationen visas stängs Kartstödet automatiskt men vill du hämta information för fler av fastigheterna i listan är det bara att öppna Kartstödet på nytt så finns listan kvar.

Kartor i tjänsten

I tjänsten går det också att beställa aktuella kartor, de blir tillgängliga när en sökning på fastighet har gjorts. Byggnadskarta är endast tillgänglig via transaktionen Byggnad medan övriga kartor finns tillgängliga från andra transaktioner under avsnittet ”Läge, karta”. När en karta är beställd visas den upp inbäddad i den aktuella fastighetsinformationen och kan skrivas ut tillsammans med den. Fastigheten är markerad på kartan men markeringen kan tas bort om den stör fastighetsbilden.
Kartan kan också laddas hem som en fristående fil. 

Sökning på organisationsnummer (Innehav)

En sökning på organisationsnummer ger till svar en lista med organisationens innehav av fastigheter. Ett klick på en beteckning i listan ger att den automatiskt blir inskriven i sökrutorna.
Välj vilken typ av information som ska hämtas och klicka på Sök för att få fram informationen. En utskrift av listan fås genom att klicka på länken uppe till höger om beteckningarna i listan.
I specifikationen på fakturan skrivs sökningen som ”Innehav FR”.

Folkbokföring samt Lägenheter

De senaste två tillskotten i FastighetSök och mer information om dessa finns på separata sidor, Folkbokföring och Lägenheter

Utskrift av sökt information

När en sökning är genomförd och informationen visas på skärmen finns det två alternativ för utskrift, antingen skrivs den ut på den egna lokala skrivaren eller visas den som pdf på skärmen. Denna kan sedan skrivas ut på den egna skrivaren.
Vid problem med utskrift kan den senare varianten vara att föredra.

Förrättningsakter

Förutom information ur fastighetsregistret finns även möjlighet att få tillgång till fördjupad information om fastigheten genom köpbara akter ur Lantmäteriets arkiv. Filerna kan laddas ner i två format, djvu eller pdf.
För att kunna läsa de hämtade akterna i djvu behövs ett litet plugin-program. 
Mer info om vad som gäller vid akthämtning hittar du på infosidan för akter

Användning av Historik

I Historik ser alla användare direkt sina egna sökningar för gällande månad medan gruppadministratören kan se historik för samtliga användare på avtalet.
Om information för tidigare användning önskas anges datum i Från- och Till-fälten och ett klick på Beställ ger en zippad fil (Excel) till den angivna mailadressen. Ange datum genom att antingen skriva in siffror eller klicka på kalendrarna för att välja.

Under fliken ”Detaljerad” finns utförlig information om aktuell månads gjorda sökningar. Här finns användare, sökbegrepp samt tidpunkt för transaktionen och listan går att sortera genom ett klick på sorteringsalternativen. I den fil som kan beställas för tidigare utförda transaktioner finns den detaljerade informationen som en separat flik.

Ändra sorteringsordning på transaktioner (kan vara göras av gruppadministratör)

De transaktioner som finns tillgängliga i tjänsten går att få i valfri ordning i transaktionslistan. Under Verktyg/Admin finns en funktion där sorteringsordning anges. Markera önskad transaktion och flytta den sedan upp eller ner genom att klicka på pilarna. Om en viss transaktion alltid ska visas överst i rutan så läggs denna högst upp i listan och ett klick i rutan ”Föredra första …” anger att den alltid ska visas först i listan av transaktioner.
Utan "Föredra första" ikryssad stannar vald transaktion kvar synlig i listan av transaktioner efter en utförd sökning, med "Föredra första" ikryssad ändras den synliga, valda, transaktionen alltid tillbaka till den transaktion som är vald som "Första".

Uppläggning och borttag av användare i FastighetSök (kan bara göras av gruppadministratör)

Öppna admin-sidan med ett klick på Verktyg/Admin.

I nedersta delen av sidan administreras användarna, klicka på ”Skapa ny användare”

  • Skriv in Användarnamn = e-postadressen för den nya användaren
  • Skriv in Namn = För- och efternamn för den nya användaren
  • Skapa ett lösenord (minst 8 tecken, vill du ha hjälp med detta klickar du på länken)
  • Bekräfta lösenordet genom att skriva det igen
  • Om användaren ska vara gruppadministratör sätts en bock i rutan.

Klicka på ”Skapa” och den nya användaren kan nu logga in i tjänsten. Upprepa detta till dess att alla användare som ska vara kopplade till avtalet är upplagda.

Ska någon användare tas bort eller någon uppgift ändras finns knappar för detta till höger på varje användares rad. Om en gruppadministratör ska tas bort måste behörigheten först tas bort under ”Ändra” (ta bort bocken i rutan för gruppadministratör).

Antal användare

Ingen begränsning finns idag på antal användare på avtalen. Gruppadministratören kan lägga till användare när det behövs och ta bort de som inte längre ska ha tillgång till tjänsten.

Inläggning av referens på faktura (kan bara göras av gruppadministratör)

I stycket ovanför administrering av användare, på Admin-sidan, finns ett fält för fakturareferens. Observera att det endast ryms 17 tecken på fakturan.
Ändring kan göras när som helst, den referens som finns inlagd vid sista transaktionen i månaden tas med som referens vid fakturering. Kom ihåg att klicka på ”Uppdatera fakturareferens” när en ny uppgift har lagts in.
OBS! Detta är extra viktigt att tänka på vid årsskiften om referens byts då.

Märkning av transaktioner

För den som vill finns det möjlighet att lägga in en märkning för varje enskild transaktion. I direkt anslutning till inmatningsrutorna för sökbegreppen finns ett extra fält för märkning.
Märkningen blir synlig i Historiken och transaktioner av samma typ med samma märkning kommer att summeras på fakturan.

Lås till ip-nummer - höj säkerheten runt användningen av tjänsten

För att höja säkerheten kring användandet av tjänsten finns det möjlighet att ange vilka ip-nummer som ska ha tillgång till tjänsten. Det går att lägga in antingen fullständiga ip-nummer eller använda sig av wildcard så att grupper av ip-nummer får tillgång, t.ex. 123.123.*.* Återkom till oss så hjälper vi till med detta.

Hjälp/Information (FAQ)

Informera gärna kollegor om att denna möjlighet till hjälp och information finns tillgänglig i tjänsten. Vi vill att FastighetSök ska vara en stabil och säker tjänst men även att den ska vara anpassningsbar och lyhörd för användarnas behov. Förändringar som görs kommer att presenteras här så att alla användare ska kunna ta del av nyheter. (Hjälp/Information under Verktyg)
De nyhetsbrev som skickas ut kommer även de att finnas här så att ingen information missas samt att det alltid går att gå tillbaka till tidigare nyhetsbrev och läsa dessa.

Konsultstöd

Vi har duktiga utvecklare knutna till tjänsten och om det finns behov av hjälp med att t.ex. integrera den webblösning ni har idag i era egna system kan vi hjälpa er med konsultstöd och lösningar för effektiv åtkomst och användning.

 

Kontaktuppgifter

Vi finns på plats under kontorstid:

Vår support:                                         via 010-121 81 00 eller support@metria.se

Vår försäljningsavdelning:                    via 010-121 80 60 eller fastighetsinformation@metria.se

Välgrundade beslut med aktuell geodata

Vi stöttar dig från behovsanalys till lösning, drift och leverans.
Har du frågor? Hör av dig!