Bra och tidiga kontakter med markägare och andra intressenter är viktiga komponenter för en lyckad och snabb process i nätutbyggnadsprojekt.
Idag läggs mycket tid på administration. Genom att digitalisera och automatisera manuella moment så frigörs tid som istället kan läggas på dialog med markägarna. Att enkelt kunna skicka ut informationsbrev med tydliga kartor demokratiserar processen och bidrar till att markägarna blir mer välvilliga och får ökad förståelse för projektet.
Metria Markkoll är en digital tjänst som syftar till att effektivisera och kvalitetssäkra processen vid nätbyggnation – från idé, analys och utredning, via samråd, till beredning, markåtkomst och förvaltning.
Metria Markkoll skapar markavtal, värderingsprotokoll, informationsbrev och makalösa kartor på nolltid för alla som jobbar med att bygga och underhålla infrastruktur, som exempelvis ledningar.
Metria Markkoll är rätt för dig om:
-
Ni har fler än 30 informationsbrev eller markupplåtelseavtal per år i samband med ledningsrätter för elnät, fibernät eller VA-nät.
-
Ni behöver aktuella kontaktuppgifter till fastighetsägare.
-
Ni behöver få bättre kontroll och överblick över processen.
-
Ni behöver effektivisera, t.ex. vid pensionsavgångar.
-
Ni vill digitalisera och automatisera en vanligtvis manuell process för markåtkomst.
Läs mer om Metria Markkoll här