Skip to content
elledning-large-2121x1192-2000x1124

Få kontroll på era markupplåtelseavtal

Metria® Markkoll

Frågor & svar om Metria Markkoll

1. Vad är Metria Markkoll? Metria Markkoll är ett webb-baserat verksamhetssystem som digitaliserar och automatiserar hanteringen av markåtkomstfrågor för exempelvis el‑, fiber‑ och VA‑projekt. Du skapar enkelt markupplåtelseavtal, värderingsprotokoll, informationsbrev och kartbilagor.
2. Vilka fördelar ger Markkoll? Det sparar tid (40–60 % effektivisering), minskar manuella fel, ger överblick via kartläge med färgkodade avtalsstatusar, hanterar kontaktuppgifter och integrerar med befintliga system via API/export.
3. Vilken data och visualisering ingår?  Metria Markkoll visar kartlager med "hänsyn" såsom fornlämningar, nationalparker, vindbruk, kraftledningar, fastighetsgränser och flera andra tematiska lager som kan slås på/av. 
4. Är systemet säkert och tillförlitligt?  Ja. Det är molnbaserat, ISO 27001‑certifierat, hanterar data enbart i Sverige och följer GDPR. Det krävs ingen lokal installation. 
5. Vem passar tjänsten för och varför?  Passar entreprenörer och projektledare med många avtal (över 30 per år) inom el, fiber eller VA. Det ger bättre kontroll, kvalitet, digitalisering och ett verktyg som snabbt kan användas utan omfattande utbildning. 
6. Hur beställer man och finns det paket? Kontakta Metria för att få paket baserade på användning: från "Bas" (projekt‑baserat med e‑postsupport) till "Plus" (månatlig, fler projekt/användare) och "Premium" (strategiska möten, kundanpassning). Tillval som utskriftstjänst och kvalitetsgranskning av kontaktdata finns.

Vad är Metria Markkoll?

Metria Markkoll skapar markavtal, värderingsprotokoll, informationsbrev och kartor på nolltid för alla som jobbar med att bygga och underhålla infrastruktur, som exempelvis ledningar.  

MicrosoftTeams-image (23)

 

effektivitet

Effektiv process

En digitaliserad och automatiserad process för hanteringen av markfrågor.

checkbox

Ökad kvalité och kontroll

Beställare, projektledare och handläggare har tillgång till aktuell information.

Automatiserad avtalsprocess icon-1

Automatiserad avtalsprocess

Alla dokument som rör avtal med markägare skapas automatiskt.

Metria Markkoll är rätt för dig om:


  • Ni har fler än 30 informationsbrev eller markupplåtelseavtal per år i samband med ledningsrätter för elnät, fibernät eller VA-nät.

  • Ni behöver aktuella kontaktuppgifter till fastighetsägare.

  • Ni behöver få bättre kontroll och överblick över processen.

  • Ni behöver effektivisera, t.ex. vid pensionsavgångar.

  • Ni vill digitalisera och automatisera en vanligtvis manuell process för markåtkomst. 

Tips för att lyckas med Metria Markkoll:


  • Metria Markkoll kan anpassas till era befintliga processer och rutiner. Men Metria Markkoll har ett nytt effektivare sätt att arbeta som inte funnits förut, så ni får större värde genom att anpassa och förenkla era processer.

  • För att snabbare nå maximalt värde är onboarding och support något som ska utnyttjas.

  • Se till att alla intressenter (användare, beslutsfattare, entreprenörer, ekonomi etc.) är med i uppstarten.

  • Använd Metria Markkoll genom hela processen; från informationsbrev till signerat avtal.

  • För att få bäst effektivisering bör systemets fulla potential användas med exempelvis automatiserade utskicka och integrationer.

Vill du veta mer?

Läs mer om Metria Markkoll i vårt produktblad.

 

Läs produktblad

Vill du veta mer om Metria Markkoll?

Hör av dig till våra experter!

TOUCH
Jonas Brunemalm Säljare

E-post: jonas.brunemalm@metria.se 

Telefon: 010-490 75 66

Jonas Brunemalm Säljare
TOUCH
Jonny Siikavaara Produktledare

E-post: jonny.siikavaara@metria.se 

Telefon: 010-121 81 15

Jonny Siikavaara Produktledare

Hör av dig till oss!

Vill du veta mer eller har du frågor? Kontakta oss gärna.