Metria Kunskap

Effektivisera markåtkomst med rätt data och smart visualisering

Skriven av Kristina Berg | 2025-04-10 08:36

Processen för markåtkomst innebär ofta manuell hantering av kalkylark och fastighetsägarlistor. De allra flesta tar dessutom fram kartor och kartbilagor genom att klippa och klistra in i olika dokument. Det här arbetssättet innebär att det lätt blir misstag med potentiellt kostsamma påföljder samtidigt som det är omständligt och tidskrävande. Ett Excelark gör det dessutom svårt att förstå om, när och var det finns avtalskonflikter, och framför allt om de är belägna på centrala delar av sträckningen.

Metria Markkoll samlar relevanta geografiska data och kopplar de till era aktuella verksamhetsdata, exempelvis stråk och ledningsgator. Med tillgång till rätt kartor, uppdaterade register och automatiserad dokumenthantering blir processen effektivare, innehåller färre fel och kostnaderna sjunker.

Om det finns hinder i processen som till exempel avtalskonflikter visualiseras det på kartan och det blir tydligt om det är en central del av sträckningen som är svår att runda, eller om det med små justeringar kan lösas.

Metria Markkoll är rätt för dig om:

  • Ni har fler än 30 informationsbrev eller markupplåtelseavtal per år i samband med ledningsrätter för elnät, fibernät eller VA-nät.

  • Ni behöver aktuella kontaktuppgifter till fastighetsägare.

  • Ni behöver få bättre kontroll och överblick över processen.

  • Ni behöver effektivisera, t.ex. vid pensionsavgångar.

  • Ni vill digitalisera och automatisera en vanligtvis manuell process för markåtkomst.

Läs mer om Metria Markkoll här