Färsk fastighetsinformation säkrar bankens bolåneprocess

Sedan september 2016 använder Skandia Metrias IT-tjänst FastighetSök som hjälp för att fatta väl underbyggda kredit- och affärsbeslut.
2017-04-03

Skandia

- Vi har fått en stabil plattform med smidig tillgång till aktuell fastighetsinformation anpassad efter våra behov, konstaterar produktområdeschef Carl Ekholm Domonkos.

Idag hanteras det mesta kring en bostadsaffär digitalt. För bankerna är det avgörande att snabbt få uppdaterade uppgifter ur det nationella fastighetsregistret för att kunna låna ut pengar säkert. Skandia har tidigare försörjt sitt bolånesystem med information ur fastighetsregistret via annan leverantör, men gick under 2016 över till Metrias FastighetSök.

- Vi ville ha en standardiserad lösning som gick lätt att implementera i vårt system, men samtidigt kunde anpassas efter våra specifika behov. Metria hade ett robust erbjudande som föll bäst ut i vår upphandling när det gällde såväl stabilitet som flexibilitet och kostnad, säger Carl Ekholm Domonkos, chef för produktområde Låna vid Skandia.

Han poängterar att förändringar i fastighetsregistret sker konstant. Därför gäller det att uppdateringarna sker på ett driftsäkert sätt, utan risk för avbrott i informationsförsörjningen.

- Om systemet ligger nere kan vi inte behandla pågående bolåneärenden, i värsta fall står hela ansökningsprocessen still. Men hittills har våra handläggare inte haft några problem att komma åt informationen. Allt har fungerat bra sedan driftsättningen 7 september 2016. Metria har lång erfarenhet av området och många stora kunder, så vi känner oss trygga med att Fastighet Sök även klarar större transaktionsvolymer, säger Carl Ekholm Domonkos, som särskilt uppskattar att Metria erbjuder skräddarsydda anpassningar av systemet.

Det innebär att Skandia bara får de uppgifter ur fastighetsregistret som behövs för den egna verksamheten och slipper betala för överflödiga data i varje transaktion.

- Tillsammans med Metrias experter har vi rett ut exakt vilken information som ska finnas med och hur den ska paketeras för att passa våra processer. På sikt räknar vi också med att kunna bygga på med fler speciallösningar som kommer att stärka vår bolåneprocess och göra det lättare att hantera olika typer av ärenden, säger Carl Ekholm Domonkos.

En titt i statistiken visar att Metrias söktjänst förmedlade över fyra miljoner utdrag ur fastighetsregistret till omkring 2 000 kunder under 2016. Behoven skiljer sig dock åt beroende på vad informationen ska användas till.

Monica Lindgren- Vissa kunder efterfrågar enbart namnet på ägaren till en fastighet, medan andra behöver en mer övergripande bild med uppgifter om allt från boyta och byggår till taxeringsvärde och eventuella inteckningar, säger Monica Lindgren, kundansvarig säljare för fastighetsinformation vid Metria.

Dela sidan: